čtvrtek 13. března 2014

Jablečník ...




... dle nejlepší z kuchařek 

Magdaleny Dobromily Rettigové

V minulém příspěvku jste jistě u váhy zahlédli mou prastarou kuchařku. 
Už jsem o ní minimálně jednou psala. 
Před několika lety - tuším že 4mi.... - ji pro mě vybojoval na Aukru manžel. 

Vydána byla roku 1909 jako 38. vydání, v nakladatelství J. L. Kobera v Praze.
A i když mám novější vydání z roku 1980 (tuším), používám jako velký svátek právě tuhle.

Tak a jdeme na recept  :-)

Hodit se vám k němu budou jablíčka, která už třeba moučnatí nebo jsou po uskladnění vrásčitá a děti je nechtějí :-)

Jablečník dle originálního receptu

"Oloupáme jablka, vyndáme z nich jaderníky, jablka udusíme s cukrem, citronovou korou a šťávou nebo s několika lžícemi vína, pak je rozmícháme nad ohněm a svaříme do husta. Pak je přendáme do mísy a když vychladly, přimícháme do nich několik žloutků ( na př. na 20 jablek asi 7-9 žloutků) a z toliktéž bílků sníh. Vlejeme je do vymaštěné neb i houskou vysypané formy a pečeme asi tři čtvrti hodiny. Můžeme přidati do nich i sekané mandle, citronát neb i trochu strouhané housky."

Tolik úžasná Magdalena Dobromila Rettigová.



Jablek jsem měla 6 a tak Jablečník přizpůsobila svým možnostem :-)

6 vrásčitých jablíček jsem oloupala a zbavila jádřince, pokrájela na kostičky do hrnce, zasypala tak hrstkou cukru krupice a promíchala.
Postavila na mírný plamen a nechala přijít k varu. 
Občas promíchala. 
Když se jablíčka vařila a změkla, vymačkala jsem k nim půl citronu, pomačkala jsem je šťouchadlem na brambory a až se voda vyvařila, dala vychladnout.
3 vejce jsem oddělila - žloutky - bílky
Žloutky jsem spojila a vmíchala do vychladlých jablek. 
Z bílků jsem vyšlehala tuhý sníh a vmíchala též do jablečné směsi.
Troubu jsem rozpálila na 170°C a pekla do zezlátnutí.
Dbejte však zkušeností s vlastní troubou, ta moje si dělá více méně co se chce :-)

Výsledek je velmi chutný a povzbuzující, protože je zcela bez mouky.
Trochu hůře se krájí,
je hodně vlhký a křehký, ale na chuti mu to neubírá :-)



S láskou a díky za krásné komentáře


Eva







1 komentář:

  1. Hned po přečtení jsem vzala tři stará vrásčitá jablka a už se vaří... přilila jsem k nim lžíci německého vína svařák, které krásně voní kořením. jsem zvědavá na výsledek a děkuji. Zdravím Marcela

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaši návštěvu a milý komentář ♥